Kategorije proizvoda
Mi smo dio Orbico grupe
R1 račun zatražite u obrascu Podaci za dostavu

Korisnička podrška: Pon - Pet od 8 do 16h

095/3445 736 ili [email protected]

Početna Blog Što s obojenim jajima i zašto ih uopće bojimo za Uskrs

Što s obojenim jajima i zašto ih uopće bojimo za Uskrs

Bojanje jaja za Uskrs
Datum objave: 12.03.2021.

Svake godine, kako se bliži Uskrs, ljudi širom svijeta, pa tako i Hrvatske kuhaju jaja i boje ih. Neki vole tradicionalne i jednostavne varijante, a drugi svake godine otkrivaju nešto novo. 

U Hrvatskoj postoje pouzdani dokazi kako se tradicija bojanja jaja njeguje najmanje 600 godina. 2003. godine, arheolog Goran Jakovljević, pronašao je jednu u grumenu zemlje, a potječe iz prve polovice 15. stoljeća. 

Ali odakle uopće potječe tradicija bojanja jaja? Zašto baš jaja? Zašto za Uskrs?

Možda bi željeli jednostavan odgovor na ovo pitanje, ali istina je da njih postoji nekoliko. Postoji jako puno zapisa o tome kako je bojanje jaja postala uskršnja tradicija. U nastavku pročitajte 5 najpoznatijih. 

Zašto za Uskrs bojimo jaja

Najveći kršćanski blagdan i ove će godine na stolove diljem svijeta donijeti šareno obojena jaja. S radošću ih oslikavaju mali i veliki na radost svih ukućana. 

Navodno su Egipćani u proljeće poklanjali obojena jaja kao simbol probuđenog života.

Simbolika ovog običaja obično se veže za Isusovo uskrsnuće, ali neke teorije su povezane i s prapovijesnim razdobljima. 

Je li u pitanju doček proljeća?

Jaja su se često povezivala s poganskim običajima i proslavama proljeća. Ona su simbol ponovnog rođenja i novog života, a upravo to ih je učinilo prikladnim dijelom proslave dolaska proljeća i novog života koji dolazi nakon zime. 

Često su se ta jaja ukrašavala upravo tijekom proslava proljeća, a isto tako je bilo uobičajeno ta obojena jaja darovati prijateljima i obitelji. 

Simbolika ponovnog rođenja dobro se uklopila u proljetni, kršćanski blagdan Uskrs. Ova teorija pretpostavlja kako su praksu ukrašavanja jaja kršćani prihvatili i uključili u proslavu Uskrsa.

Možda je riječ o staroj tradiciji još iz razdoblja Mezopotamije

Zemlja između dvije rijeke ili Mezopotamija, predstavlja jedno od najvažnijih područja u povijesti čovječanstva. Upravo su tamo, prema jednom popularnom katoličkom časopisu, rani kršćani bojali jaja u crveno kao simbol krvi koju je Krist prolio tijekom svog raspeća.

Crkva je navodno preuzela tu tradiciju i od tada se ona nastavlja i održava. 

Za Britance nema sumnje, radi se o kraljevskoj tradiciji

Navodno Eduard I. Dugonogi, engleski kralj iz dinastije Anjou-Plantagenet, ima prste u stvaranju tradicije bojanja jaja za Uskrs. 

U 13. stoljeću je naredio da se 450 jaja oboji i ukrasi zlatnim listićima, a ukrašena jaja su onda poklonjena svim članovima kraljevskog dvora. 

Možda ima veze s Marijom

Dvije Marije, Magdalena i Isusova majka, Djevica Marija u nekoliko legendi su povezane s običajem bojanja jaja. 

Marija Magdalena se spominje u dvije legende. Jedna od njih uključuje njezin put do Isusova groba, tri dana nakon njegove smrti. Sa sobom je tada navodno nosila košaru punu jaja, kako bi ih podijelila ženama koje su oplakivale Isusovu smrt. Kada je stigla na mjesto grobnice i ugledala kamen odvaljen od ulaza, jaja u košari su poprimila sjajnu nijansu crvene. 

Legenda o drugoj Mariji, Isusovoj majci, povezana je s Velikim petkom. Prema toj legendi, Marija je tada sa sobom donijela jaja. Kako su jaja postala crvena zavisi o verziji iste priče. Jedna verzija govori o Mariji koja je molila vojnike za milost i nudila im jaja, dok su njezine suze padale po njima, jaja su dobila blistavu crvenu boju. Druga verzija kaže kako su jaja postala crvena od Isusove krvi koja je po njima padala. 

Kada ćete vi bojati uskršnja jaja, budite oprezni, nema potrebe za krvi. Crvenu ili bilo koju drugu boju za jaja, možete jednostavno dobiti koristeći Dr. Oetker boje za bojanje jaja

Jednom kada su jaja obojena, što s njima? 

U dijelovima istočne Europe, pa i u Hrvatskoj raširen je običaj tucanja jajima na Uskrs. Niti ovdje ništa nije slučajno i nekakva simbolika postoji. Ljuska jajeta predstavlja Isusov grob, a razbijena ljuska simbolizira otvoren grob i Isusovo uskrsnuće. Usput se djeca dobro zabave i netko uvijek pobijedi. U želji za pobjedom neki će posegnuti za drvenim ili mramornim jajetom, ali oni nisu dio ovog teksta. 

Od ostalih igara s pisanicama među najpopularnijima je kotrljanje jaja, posebno popularno u SAD-u. Zanimljivo je kako ovu igru za Uskrs igraju i na travnjaku Bijele kuće. Baš kao i ranije, simbolika postoji i ovdje. Kotrljanje jajeta tako predstavlja kotrljanje kamena kojim je bio zatvoren ulaz u Kristov grob.

Uskršnji zeko se prvi put spominje u knjizi 'O uskršnjim jajima', Georga Francka von Franckenaua iz 1682. godine

Običaj gdje jaja za Uskrs donose različite životinje, od kukavice, ševe, rode i lisice, posebno je popularan u zapadnim dijelovima Europe. Ipak, među svim donositeljima najpopularniji je - zec. Simbolika zeca koji predstavlja novo rađanje i plodnost, preuzeta je iz poganskog blagdana Eostre, koji su slavili germanski narodi. 

Sve ove igre imaju i svoja praktična tumačenja. Da, važna je zabava, ali postoji razlog zašto je proslava Uskrsa povezana baš s jajima. 

Naime, 40 dana korizme, u kojoj vjernici ne jedu meso, a prije nisu jeli ni jaja, rezultira s jako puno jaja koja se ne potroše. To je razlog, vjeruje se, zašto se Uskrs veže baš uz jaja. Veliku količinu jaja najbrže će potrošiti djeca bojeći ih i domaćice u pripremi kolača. 

Uskršnji recepti su jedna sasvim druga priča koja ne stane na kraj jednog teksta i o njima smo već pisali. 

Bilo kako bilo, ako ćete bojiti uskršnje kolače ili bojati pisanice, Dr. Oetker ima sve što trebate. 

 

Dr. Oetker boje za jaja i kolače

Komentiraj i ocijeni članak

Vaš email neće biti objavljen i koristit će se samo u svrhu odgovaranja na Vaš komentar/recenziju.
Nema komentara. Budi prvi!
Kategorije proizvoda

Primajte besplatno na email

  • senzacionalne ponude
  • posebne pogodnosti
  • savjeti i novosti iz ponude
  • akcije i popuste
Prijavi se na newsletter
i ostvari besplatnu dostavu na prvu kupovinu!
Newsletter šaljemo jednom tjedno, ni mi ne volimo spam :)
Dio Orbico grupe
X

Senzacionalno.hr je dio Orbico grupe, najvećeg europskog distributera robe široke potrošnje. Prisutni smo u 20 zemalja, a poznati smo po distribuciji robnih marki vrhunske kvalitete, koje obuhvaćaju širok asortiman od proizvoda za njegu i ljepotu, preko prehrambenih i neprehrambenih proizvoda, tehničkih i električnih uređaja do farmaceutskih proizvoda, igračaka, tekstila, cigareta, kao i motornih ulja.

Principi
X Orbico je jednostavna fleksibilna organizacija, prilagodljiva promjenama. Društveno smo odgovorna tvrtka, kojoj su ljudi najdragocjeniji dio organizacije. Troškovno smo učinkoviti i orijentirani poslovnim rezultatima.
Jedinstvene ponude
X

Provjerite iznimne ponude dostupne samo na Senzacionalno.hr. Upoznajte cijeli asortiman proizvoda po povoljnim cijenama.

Nagrade
X

Senzacionalno.hr lansiran je 2019.g., a od tada pa do danas osvojili smo tri nagrade na Web Retailer Awards za Adriatic regiju.

  • 2020.g. bili smo najbolji web shop u kategoriji Web Shopping Malls
  • 2022.g. osvojili smo Committee Award (nagradu stručnog žirija)
  • 2023.g. ponovo smo bili najbolji web shop u kategoriji Web Shopping Malls
Zadovoljstvo kupaca
X

Povjerenje naših kupaca nam je izuzetno važno i tome pridajemo najviše pažnje. Bitno nam je vaše mišljenje. Uvijek smo tu za vas, te brinemo da vam sve obavijesti dođu na vrijeme

Tu smo za vas
X

Svaki radni dan možete nas kontaktirati u vremenu od 8.00 – 16.00 h na broj telefona 095/3445 736 ili putem e-maila [email protected]

Prodajemo samo poznate brandove
X

U našem asortimanu nalaze se svjetski poznati brandovi kao što su Ariel, Lenor, Dash, Braun, Oral-B, Barbie, Disney, Fisher-Price, Dr. Oetker, Gillette, Jar, Kellogg's, Old Spice, Pringles, Lavazza, Jacobs, Shell, Autan, Raid, Glade, Duck, te još mnogi drugi.

Prodajemo najbolje brandove
X

Orbico njeguje dugoročne poslovne odnose s mnogim multinacionalnim kompanijama kao što su P&G, Philip Morris, Mattel, Shell, Toshiba, Twistshake, te mnogim drugim. Na taj način osiguravamo dostupnost robnih marki iz njihovog asortimana što većem broju kupaca, što predstavlja značajnu vrijednost na tržištu.

Ovoj kategoriji mogu pristupiti samo osobe starije od 18 godina. Molimo upišite svoj datum rođenja.

Nemam 18 godina