S dvije godine možemo premostiti svaku prepreku. S tri godine možemo biti što god želimo. S četiri godine to možemo svima i reći. Između pete i šeste godine spoznajemo realnost i umjesto astronautkinje želimo biti nešto malo dostižnije.
Zašto djevojčice prestaju sanjati i misliti da mogu biti sve što god požele?
Barbie igre već 60 godina potiču djevojčice diljem svijeta da nastave sanjati i budu što god požele. A u projektu “The Dream Gap” poziva i sve ostale da pomognu djevojčicama u ostvarenju njihovih snova.
Što je to Jaz snova ili The Dream Gap
The Dream Gap postao je globalni fenomen zapadnog svijeta i trenutno se istražuje na američkim sveučilištima. Primijećeno je da djevojčice između pete i šeste godine smatraju da nisu dovoljno pametne da slijede ranije zacrtane snove, te da ih dječaci iz okoline premašuju po intelektualnim sposobnostima. U toj dobi djevojčice se teško vide kao buduće znanstvenice, doktorice, direktorice, profesorice ili stručnjakinje u bilo kojem STEM zanimanju.
Nažalost, njihovo samopouzdanje se smanjuje, čak i ako u školi postižu iste rezultate kao i dječaci njihove dobi. Djevojčice često slušaju kako su neka zanimanja “za dečke” pa prestaju sanjati o njima.
Također, postoje brojne razlike između igračaka za djevojčice i igračaka za dječake, a djevojčice rjeđe dobivaju igračke povezane sa znanošću. Danas, kada otprilike 80% poslova u modernom svijetu zahtijeva vještine iz STEM područja, djevojčice koje nisu od najranije dobi dovoljno izložene mogućnošću rada na takvim poslovima, o njima ni ne sanjaju.
Sanjanje je prijeko potrebno za razvoj inovativnosti i zato djevojčice moraju nastaviti sanjati o svojoj budućnosti.
Potencijal igre
Kroz igru djeca otkrivaju i uče o svijetu oko sebe. Igra je vrlo važna za razvoj dječje kreativnosti, mašte, rješavanja problema, kritičkog razmišljanja, sposobnosti zamišljanja novih situacija, motorike i koordinacije.
Igra su sve aktivnosti koje su djeci ugodne i oni sami odlučuju kako će se igrati.
Ona bi trebala biti ugodna, pokreće je unutrašnja (intrizična) motivacija, a orijentirana je na proces, ne na rezultat, i djeca se sama odlučuju na nju (u suprotnom oni tu aktivnost ne vide kao igru).
Djeca kroz igru sanjaju, a kako bi se smanjio te u konačnosti eliminirao “jaz snova”, potrebno je poticati otvorenu, nestrukturiranu igru koja potiče razmišljanje i inovacije, neovisno istraživanje, mogućnost personaliziranog adaptivnog učenja kroz igru. Djecu je potrebno poticati na igru s drugima, na igru kroz koju se stječu vještine koje spadaju u pismenost 21. stoljeća, primjerice kodiranje.
Kroz igru pretvaranja djeca uče razmišljati o različitim ulogama i tu leži jedna od najvažnijih prilika za smanjenje “jaza snova”.
Kada se djeca kroz igru mogu poistovijetiti s ulogama znanstvenika, astronauta, veterinara, stomatologa, vrhunskog sportaša, farmera, programera, izumitelja, vozača autobusa ili pilota, veća je vjerojatnost da će težiti tom pozivu.
Takvu je igru poželjno poticati što ranije pomoću različitih igračka, igara i iskustava i pokazati djevojčicama da mogu biti sve što zažele.
Zašto baš Barbie®
Barbie igre, još od predstavljanja prve lutke davne 1959. godine, imaju misiju osnažiti djevojčice i inspirirati beskrajni potencijal svake od njih.
Barbie uživa kultni status uzora milijunima djevojčica diljem svijeta već dugi niz godina. Ta je pozicija učinila Barbie® najpoželjnijom lutkom ikada i otvorila mogućnost oblikovanja mladih umova.
U Matellu tu su mogućnost iskoristili i djevojčicama osim princeza predstavili i Barbie® astronautkinju, doktoricu, sutkinju, vrhunsku sportašicu, direktoricu, pilotkinju, predsjednicu, paleontologinju, programerku, arhitekticu, detektivku, stomatologinju, redateljicu.
Djevojčice se mogu poistovjetiti s raznim zanimanjima koja ukidaju rodne stereotipe i to sve kroz igru.
Spektar pozitivnih uzora proširen je linijom Inspiring Women™ koja je pretočila stvarne “super žene” kao što su Frida Kahlo, Rosa Parks, Sally Ride, Katherine Johnson i Amelia Erhart u lutke koje inspiriraju buduće “super žene”.
Matell je pokrenuo “The Dream Gap” projekt kako bi osvijestio djevojčice i roditelje koliko su mašta i igra važne za sveukupni dječji razvoj i dao im vjeru u sebe.
Barbie® brend nastavlja istraživati taj nepovoljan fenomen u suradnji s nekima od najvećih svjetskih stručnjaka, dizajnira lutke inspirativnih ženskih uzora te potiče svrhovitu igru linijama Zanimanja i Inspirativne žene.
Kako roditelji mogu pomoći djevojčicama?
Roditelji, bake, djedovi, braća, sestre, prijatelji... Svi mogu pomoći u smanjivanju jaza snova malih djevojčica. Isto tako, igranje utječe i na roditelje!
Što možete poduzeti kako biste im pomogli da ostvare svoj potencijal?
1. Predstavite im pozitivne uzore
Pričajte o snažnim, inspirativnim ženama koje su postigle sve što su zamislile i djeluju u različitim radnim poljima s različitim životnim pričama. Pokažite im stvarne znanstvenice ili arhitektice koje su uspjele u životu.
2. Osporavajte rodne stereotipe
Zanimanja više nisu samo “muška i ženska” i ne bi ih se trebalo tako predstavljati. Odbacite isključivost i predrasude pa umjesto rečenice “ I cure mogu biti astronauti” kažite: “Cure mogu biti astronauti”.
3. Njegujte društveno i emocionalno učenje
Razgovorom pomognite djevojčicama u suočavanju s vlastitim osjećajima, potaknute ih da same nađu način kako će prevladati prepreke, način kako će ostvariti dobre odnose s drugim ljudima i potaknite razvoj njihovog samopouzdanja.
4. Fokusirajte se na trud
Pokažite im da su na pravom putu i pohvalite njihov trud i inicijativu. Ponekad nije najbitniji ishod već cijelo putovanje do cilja.
5. Prihvatite neuspjehe
Neuspjeh nije isključivo negativno iskustvo, on može biti prilika za učenje. Odrasli često žele zaštititi djecu od razočaranja ili straha da neće uspjeti. Ne bi to trebali raditi jer će djeca jedino metodom pokušaja i pogrešaka naučiti da neuspjeh omogućuje unutanji rast.
6. Potaknite ih na aktivnosti koje potiču samopouzdanje
Čak i oni koji ne znaju sve, mogu uspjeti ako vjeruju u sebe.
7. Stimulirajte njihovu maštu
Potaknite ih na slobodnu nestrukturiranu igru koja razvija inovativnost. Nemojte biti zabrinuti ako vaša djevojčica ima imaginarnog prijatelja, dokazano je da djeca tako lakše komuniciraju, bolje razumiju stvarna društvena zbivanja, razvijaju kreativnost i društvenu kompetentnost.
8. Podržavajte i hranite njihove snove
“Nije to za cure” snažna je rečenica koja može srušiti mnogo snova. Umjesto toga, pohvalite njihov izbor i pomognite da ostvare svoje ciljeve jer će jedino uz vašu podršku ustrajati, otkrivati nove stvari i nastaviti sanjati.